Content Marketing voor Bedrijven

Content Marketing

Content marketing is een SEO techniek die sinds enige jaren populair is bij online marketeers. Content marketing is echter ook een techniek die nog niet volop wordt benut en die kansen biedt voor bedrijven, zeker in de Nederlandstalige markt. In dit artikel zal ik ingaan op wat content marketing precies is, wat doelen zijn van content marketing en hoe je goede content voor deze doelen creëert.

content_marketing

Wat is content marketing?

De meest gebruikte definitie van content marketing, vertaald uit het Engels, is volgens het Content Marketing Institute:

“Content marketing is een marketing techniek, waarbij waardevolle, relevante en consistente content wordt gecreëerd en gedistribueerd om een helder gedefinieerd publiek aan te trekken met als doel om een rendabele actie van de consument te bewerkstelligen.”

Als bedrijf of website creëer je dus content, bijvoorbeeld een artikel, video of infographic, die waardevol is voor de beoogde bezoekers van je website. De content heeft niet alleen als doel deze beoogde bezoekers naar je website te krijgen, maar ook om een bepaalde actie van de bezoekers te bewerkstelligen. Dit laatste punt wordt weleens vergeten. Regelmatig wordt content gecreëerd met als enige doel bezoekers naar de website te krijgen, bijvoorbeeld via Google. Hoewel dit in sommige gevallen een legitieme doelstelling is, wordt content marketing effectiever en efficiënter als je concrete en specifieke doelen stelt.

Content marketing doelen voor bedrijven

1. Meer pageviews.

Ik lijk me nu tegen te spreken, maar zoals ik al aangaf kan extra bezoekers naar je website trekken een legitiem doel zijn. Een voorbeeld van een website die deze strategie volgt is de bekende nieuws website nu.nl. Deze website heeft advertenties als verdienmodel en elke pageview levert geld op. Elke nieuwsartikel levert op deze manier geld op en derhalve is dit een legitiem content marketing doel.

2. Conversie tot stand brengen.

Een doel van content marketing kan zijn om conversie tot stand te brengen. Stel dat je een bedrijf hebt dat via het internet autobanden verkoopt. Voor de autobanden in je assortiment kun je reviews schrijven, waarbij je op dezelfde review pagina ook de mogelijkheid aanbiedt om de desbetreffende autoband te kopen. Bezoekers die via de review pagina je website vinden, kunnen nu deze autoband bij je bedrijf bestellen, waar deze bezoekers zonder deze content je website wellicht niet bezocht hadden.

3. Verkrijgen van links/domain authority.

Goede links naar je content, maken je website sterker. Google ziet goede links (let op dat niet alle links naar je website goed zijn, maar dit is een onderwerp voor een ander artikel) als een aanbeveling voor je website. Hoe meer goede links naar je website, des te meer zogenaamde domain authority je website krijgt. Als je dus content creëert waar mensen naar linken, dan kan dit tot een verhoogde domain authority leiden. Hierdoor zullen ook andere pagina’s van je website, zoals pagina’s waarmee je conversie wilt behalen, beter gaan presteren in Google.

4. Opbouwen van naamsbekendheid.

Naamsbekendheid verkrijgen is als het ware een ‘old school’ marketing doel, waarvoor eveneens content marketing gebruikt kan worden. Het doel is om potentiële klanten op je website te krijgen, zodat deze vertrouwd raken met je bedrijfsnaam of merk. Als deze klanten dan op een dag een product willen kopen, dat jouw bedrijf aanbiedt, dan zijn ze reeds vertrouwder met je bedrijf en zullen eerder geneigd zijn om een product van jouw bedrijf aan te schaffen (zo is in ieder geval de theorie). Het opbouwen van naamsbekendheid werkt zeer goed als je met je content vaste bezoekers creëert. Een website die dit goed voor elkaar heeft ismoz.com, die duizenden vaste bezoekers heeft die de website regelmatig bezoeken om nieuwe blog posts te lezen.

Content marketing hoeft niet per se één doel te hebben. Het is mogelijk dat content meerdere van de hierboven genoemde doelen dient. Daarnaast is het mogelijk dat je een doel hebt met je content, maar dat je als neveneffect tevens een ander doel dient. Zo kan bijvoorbeeld een goede review als doel conversie verhoging hebben, maar als andere mensen naar deze review gaan linken dan bouwt je website eveneens meer domain authority op.

Richtlijnen voor content marketing

Als je aan content marketing doet of wilt gaan doen, dan dien je eerst duidelijk je doelen te definiëren. Als je je doel(en) voor content duidelijk hebt, dan kun je hier effectiever naar toe werken. Je kunt een prima artikel schrijven dat veel bezoekers naar je website trekt, maar als het geen van de bovenstaande doelen dient, dan heeft het artikel weinig nut.

Daarnaast moet je proberen waardevolle content voor je beoogde bezoekers te creëren. Een goede start is om te bedenken op welke behoefte, vragen of zoekopdrachten de content een antwoord moet geven. Als je een webshop hebt, dan is het een goede oefening is om het koopproces van je klanten door te nemen, van oriëntatie tot het uiteindelijke kopen van een product. Een goede tip is om vervolgens content te schrijven op vragen van potentiële klanten die zich nog aan het oriënteren zijn. Een bedrijf die dit naar mijn mening goed doet is HEMA, dat een uitgebreide advies en tips pagina heeft. Zo heeft het bijvoorbeeld een pagina met make up tips, waarop ook een link staat naar de webshop van HEMA.

Je kunt via Google’s zoekwoordenplanner uitzoeken wat populaire zoektermen in jouw vakgebied zijn, maar je kunt tevens met mensen gaan praten over onderwerpen die jouw bedrijf of website aangaan. Hierdoor kom je vaak tot nieuwe en interessante inzichten over hoe mensen over je producten denken en welke vragen mensen hierbij hebben. Dit kan leiden tot goede onderwerpen voor nieuwe content.

Content marketing is no rocket science. Stel je doel voor content marketing en creëer vervolgens content die antwoord geeft op vragen of zoekopdrachten die beoogde bezoekers hebben. Hoewel dit wellicht te makkelijk lijkt, is het een online marketing techniek die in de Nederlandstalige markt nog vele kansen biedt. Een legitieme vraag is of de investering die je doet in content marketing rendabel is. Het creëren van content kost tijd en geld en dit moet natuurlijk wel rendabel zijn. Dit zal dan ook een onderwerp zijn voor een volgend artikel.

De oplettende en kritische lezer zal nu bedacht hebben dat dit artikel ook geschreven is als content marketing. Dit klopt ook en met dit artikel heb ik als doel om de naamsbekendheid voor GuidOnline te vergroten en om domain authority te verhogen. Als je dit dus een goed artikel vindt, schroom dan niet om het te delen of te linken!

Daarnaast probeer ik met dit artikel antwoorden te geven op vragen en zoekopdrachten als “wat is content marketing”, “content marketing strategie”, en “content marketing doelen”. Ik hoop dat ik hierin geslaagd ben.

Als je hulp zoekt bij het opzetten van een content marketing strategie of als je SEO/content schrijvers zoekt, dan kan GuidOnline je hierbij helpen en je kunt hiervoor geheel vrijblijvend contact met ons opnemen.


Edon_van_Asseldonk

Edon van Asseldonk (LinkedIn) is freelance tekstschrijver, online marketer en eigenaar van Edjon Online Marketing.