Is Google de vriend of vijand van je bedrijf?

Als je vandaag de dag online zaken wilt doen, dan kun je niet om Google heen. In Nederland heeft Google een marktaandeel van bijna 94% op computers en zelfs een marktaandeel van ruim 98% op mobiele apparaten. Als je dus een deel van je klanten via het internet wilt aantrekken, dan moet je zorgen dat je website en pagina’s goed te vinden zijn via Google.

Nu zijn er twee manieren om via Google gevonden te worden: via advertenties en via de organische zoekresultaten. Organische zoekresultaten zijn de resultaten die Google genereert uit miljoenen webpagina’s met een eigen complex algoritme. Dat organisch zoekverkeer nog steeds heel belangrijk is en waarschijnlijk zal blijven wees een recent onderzoek uit waaruit bleek dat bij 71,33% van de zoekopdrachten, mensen klikten op een organisch zoekresultaat.

google_content

Over deze organische zoekresultaten krijg ik vaak vragen als: “hoe kom ik met mijn bedrijf hoger in Google?” en “Hoe werkt Google”. Wat ik ook merk is dat veel bedrijven Google zien als iets mysterieus of als iets dat je met trucjes kunt manipuleren.

Ja, Google is mysterieus

En dit is ook gedeeltelijk waar. Google maakt namelijk gebruik van een algoritme, waarmee het webpagina’s op ten minste 200 factoren beoordeelt. Dit algoritme houdt Google geheim, omdat het de beste websites aan gebruikers wil voorschotelen en dat zijn niet altijd de websites die zich het beste aan Google hebben aangepast. Daarnaast past Google zijn algoritme geregeld aan, met als doel om een nog betere match te krijgen tussen zoekopdracht en  zoekresultaten.

Verder zijn er inderdaad ook manieren om webpagina’s te optimaliseren voor Google, al zou ik deze manieren geen trucs willen noemen. Zaken, waarvan Google zelf aangeeft dat het bedrijf ze belangrijk vindt of zaken waarvan onderzoek toont dat ze invloed hebben zijn onder andere een nette opmaak, titel, kopteksten, url, lengte van de tekst, en links naar de webpagina. Dit zijn geen trucs toch?

Wat helaas regelmatig gebeurt is dat bedrijven zich te veel richten op de manieren om webpagina’s te optimaliseren, in tegenstelling tot zich te richten op wat Google echt belangrijk vindt: goede content.

Google wil goede content, net als je bezoekers

Google wil uit de vele content die op het internet staat de beste match vinden voor de zoekopdracht van een gebruiker. Logischerwijs begint het dus bij goede content. Goede content is derhalve een zo goed mogelijk antwoord op de zoekopdracht van de gebruiker.

Als bedrijf moet je dus bedenken wie je als bezoeker op je website wilt hebben. Dit zijn waarschijnlijk potentiële klanten, maar ook reeds bestaande klanten die met een reden naar de website van je bedrijf kunnen komen, bijvoorbeeld met een vraag over een aangeschaft product. Vervolgens moet je bedenken met welke vragen of zoektermen deze beoogde bezoekers in Google kunnen zoeken. Hier zijn handige hulpprogramma’s voor zoalsGoogle Zoekwoordplanner. Als je dit op een rijtje hebt, dan moet je artikelen schrijven die zo goed mogelijk de zoektermen van je beoogde gebruikers beantwoorden.

Ik zal een voorbeeld geven om het bovenstaande te verduidelijken. Stel dat je een bedrijf hebt dat halloween pompoenen verkoopt via een website (op het moment dat ik dit artikel schrijf is het bijna halloween). Een zoekterm van een potentiële klant zou “halloween pompoen kopen” of een soortgelijke term kunnen zijn. Hiervoor maak je als bedrijf een pagina die het best aansluit bij deze zoekterm. Dit zou een pagina kunnen zijn waarin alle halloween pompoenen in het assortiment met foto en uitleg op de pagina staan. Een potentiële klant zou ook iemand kunnen zijn die zich afvraagt hoe halloween pompoenen gemaakt worden. Ook voor deze zoektocht zou het pompoenenbedrijf een pagina kunnen maken over het proces van het maken van halloween pompoenen. Dit is wellicht een flauw voorbeeld, maar het gaat erom dat je met de content van je website een zo goed mogelijke match maakt met de zoektermen van je beoogde bezoekers, want dit is namelijk wat Google wil.

Goede content wil je wel optimaliseren voor Google

Natuurlijk doe je er vervolgens verstandig aan om je content zo goed mogelijk te optimaliseren. Zo is het aan te raden om voor een goede opmaak te zorgen, en een titel en url te kiezen die aansluit bij belangrijke zoektermen. Verder is het goed een uitgebreid artikel te schrijven met zogenaamde rich content (foto’s, video’s). Als je daarnaast een paar goede links naar je artikel kunt bemachtigen, dan heeft dit waarschijnlijk ook een positief effect op de ranking in Google.

Conclusie: Eerst goede content, dan optimalisatie

Google is noch de vriend noch de vijand van je bedrijf. Google heeft namelijk geen enkel belang om de vriend of vijand van jouw bedrijf te zijn. Google vindt zijn gebruikers namelijk het belangrijkste en Google heeft dan weliswaar een geheim en mysterieus algoritme, maar het doel van Google is helder: de beste webpagina’s voor de zoekopdracht van de gebruiker vinden. Dit moet ook je hoofddoel zijn bij het schrijven van content voor je website. Hierbij houd je vervolgens wel rekening met optimalisatie voor Google, zoals een nette opmaak en goede titel en url.

Dit is dan ook de aanpak die ik adviseer voor het schrijven van artikelen en de toevoeging van content op websites. Ten eerste, door je je te richten op de content voor je beoogde bezoekers doe je wat Google het belangrijkste vindt. Ten tweede maak je je hetzelf niet te moeilijk doordat je je niet focust op “allerlei Google regeltjes” (waarvan er velen die je vindt op het internet niet eens waar blijken te zijn). Ten slotte als je je te veel focust op optimalisatie van je website en het doel van Google uit het zicht verliest (goede content voor de gebruiker!), dan loop je het risico dat je aan overoptimalisatie gaat doen, waardoor je door Google juist afgestraft kunt worden. Dit laatste is echter een onderwerp dat in een komend artikel besproken zal worden.

Ben je op zoek naar goede, originele ideeën voor content marketing voor je website of zoek je ervaren content schrijvers die ervaring hebben met het creëren van artikelen voor content marketing? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met GuidOnline, want dit is één van de diensten waarmee GuidOnline je bedrijf kan ondersteunen.


Edon_van_Asseldonk

Edon van Asseldonk (LinkedIn) is freelance tekstschrijver, online marketer en eigenaar van Edjon Online Marketing.