Is uw bedrijf beter dan FC Barcelona?

Strategie: het verschil tussen de theorie en de praktijk

Recent kondigde een grote Nederlandse bank (ING) aan verder in te zetten op de digitalisering van haar activiteiten. De nieuwe “omnichannel” aanpak moet zorgen voor een consistente dienstverlening aan klanten. De belofte is dat “de ervaring van de klanten vlekkeloos en naadloos wordt”. De topman van de bank, Ralph Hamers, gaf in het FD aan dat “als het aankomt op een efficiënte IT-infrastructuur ING nu slechts tot de middenmoot in de sector behoort.” De ambitie is om tot de top van de sector te behoren. Zo’n ambitie wordt ook vaak in de voetbalwereld uitgesproken. De overeenkomst is dat er heel wat bij komt kijken om een dergelijke ambitie succesvol in de praktijk te brengen. De cultuur van het team of de organisatie, een helder plan en doorzettingsvermogen spelen hierbij een doorslaggevende rol. Deze perspublicatie van ING is een dankbare aanleiding om eens een algemene vergelijking te maken tussen bedrijfsstrategie en voetbalstrategie.

Voetbal is een favoriet gespreksonderwerp in de kroeg en op het werk. Het voorbeschouwen, becommentariëren en nabeschouwen van wedstrijden is een vast ritueel voor heel veel mensen. Iedere toeschouwer heeft wel een of meer welgemeende adviezen voor de trainer en de spelers zodat ze beter presteren. Het is een sport op zich. Organisatie- en bedrijfsstrategie zijn ook zeer geliefde en veelbesproken thema’s. De kranten staan er bol van en er worden stapels boeken geschreven met evaluaties en aanbevelingen om zakelijk succesvoller te zijn. Gespecialiseerde bureaus bieden cursussen en begeleiding aan om ondernemingen en organisaties te helpen met hun strategie en organisatie.

Wat voetbal- en bedrijfsstrategie in ieder geval met elkaar gemeen hebben is dat het erover praten vaak veel succesvoller verloopt dan de daadwerkelijke uitvoering ervan. Want hoewel een voetbalstrategie op een bierviltje uitgetekend kan worden en een moderne bedrijfsstrategie wellicht in één Twitterbericht past, is het succesvol in de praktijk brengen een lastige opgave.

Omni-channel strategieën vormen hierop geen uitzondering. Ze zijn vaak te oppervlakkig, te ambitieus of onvolledig geformuleerd waardoor er geen goede vertaling mogelijk is naar de praktijk. “We gaan de klant centraal stellen en daarom moeten alle online kanalen naadloos op elkaar aansluiten voor een optimale klantbeleving.” Dit is een doelstelling waar je het moeilijk mee oneens kunt zijn. Dit is het summum voor klanten. Maar wat betekent deze strategische uitspraak? Als er geen begrepen plan is waarin staat wat de onderneming of organisatie beoogt te (gaan) doen dan raakt de dagelijkse gang van zaken vroeg of laat uit koers. Dan is er een hele hoop werk aan de winkel om alles weer op orde te krijgen. Het betekent een enorme verspilling van tijd en energie. De klanten ervaren meestal ook niet veel goeds in dergelijke situaties. Dat is zeer ernstig want dat is toch niet de bedoeling?

De moeilijkheidsgraad van een dergelijke strategie is namelijk heel erg hoog. Het is vergelijkbaar met de ambitie van een voetbalteam om in het samenspel de bal slechts één keer te willen raken om zo de tegenstander uit te spelen en tot veel doelpunten te komen. Wanneer een voetbalteam erin slaagt om dit goed onder knie te krijgen dan is de beloning groot. Maar wat is er voor nodig om dit succesvol in de praktijk te brengen en zijn er voorbeelden waarin dit gelukt is?

Creëer een win-win situatie

Laten we eens kijken naar een voetbalclub die erin geslaagd is om een sterk ontwikkelde voetbalvisie (technisch hoogstaand voetbal op basis van een hoge balcirculatie en veel loopbewegingen) uitermate succesvol in de praktijk te brengen en daarmee voetbal naar een hoger niveau heeft gebracht: FC Barcelona. Want tegenwoordig wil iedere voetbalclub graag het oogstrelende, technisch hoogstaande en tegelijkertijd effectieve tiki-takavoetbal spelen waar FC Barcelona om bekend staat (overigens is de voormalige coach van FC Barcelona zelf niet gelukkig met de term “tiki-taka”. Zie inzet). Maar dat krijg je niet voor elkaar door alleen te zeggen dat je dat wil doen. Aan de basis van dit succes staat een unieke clubcultuur met een eigen, herkenbare voetbalvisie en de durf en kwaliteit om het in de praktijk te brengen.

De term "tiki-taka" wordt door Guardiola zelf niet omarmd. Bron: AD, 17 oktober 2014.

De term “tiki-taka” wordt door Guardiola zelf niet omarmd. Bron: AD, 17 oktober 2014.

Het vereist jarenlange training door spelers voordat zij dit spel kunnen spelen. Tijdens iedere training is alle aandacht en energie erop gericht om de technische basis van het individu te verbeteren en het spel van het collectief te perfectioneren. Spelers weten exact wat er van hen verwacht wordt. Van verspilling is geen sprake. Voetballers kunnen het opbrengen om deze strategie, die veel van ze eist, uit te willen voeren omdat de spelopvatting ontzettend veel spelvreugde geeft. En misschien nog belangrijker: zij krijgen de waardering van de fans. Dit is een enorme stimulans natuurlijk. Voetballiefhebbers (misschien wel de klanten van het voetbal) hebben er een enorme waardering voor omdat het een het genot is voor het oog om er naar te kijken. Het is dus een win-win situatie.

Dus naast een cultuur en een plan gaat het om de discipline om te trainen en te verbeteren in lijn met de visie. Het resultaat is ernaar. Want hoewel andere teams vandaag de dag FC Barcelona naar de kroon steken, presteren zij wekelijks nog altijd op topniveau. Het spel is toonaangevend en een lust voor het oog. Hiermee heeft FC Barcelona wereldwijd de harten gestolen van miljoenen fans.

Welk bedrijf of welke organisatie staat bekend als het FC Barcelona van uw branche?

Wat valt hieruit te leren? De werkvloer is immers geen voetbalveld. Een een-op-een vergelijking is dus niet mogelijk. De rode draad in het voorbeeld van FC Barcelona is dat er voor een voetbalcultuur en een elegante spelopvatting een directe vertaling bestaat naar het handelen in de praktijk. Deze vertaling wordt gemaakt door op te top professionals (trainer, spelers) die weten wat ervoor nodig is om aan de eisen van het uitdagende spelconcept te voldoen. Daarnaast bewaken zijn samen met elkaar een cultuur die herkenbaar is voor de buitenwacht. Nieuwe spelers die hun opwachting maken weten haarfijn wat er van hun verwacht wordt en zullen direct meedraaien in het dynamische spel. En last but not least: oefening (heel veel oefening) baart kunst.

Welk bedrijf of welke organisatie staat bekend als het FC Barcelona van uw branche? Aan u de taak om alles op alles te zetten om dit succes te evenaren. Kom ook in beweging om uw klanten online optimaal van dienst te zijn. Ook u kunt online topprestaties leveren. Een ambitieuze strategie voor uw bedrijf of organisatie is een mooi vertrekpunt. Het inspireert medewerkers en klanten. Om er een succes van te maken dient u een helder en concreet plan te hebben om uw medewerkers en partners te helpen bij het in de praktijk brengen van uw strategie. De structuur waarin u online kanalen inzet voor uw dienstverlening en de cultuur van uw organisatie dienen optimaal op afgestemd te zijn. Dat staat aan de basis van uw succes.

Bent u zelf al de meest toonaangevende speler in uw markt? Dan is het zaak om de kwaliteit te blijven waarborgen en op de juiste manier te vernieuwen zodat u voorop blijft lopen. Neem vrijblijvend contact op zodat we kunnen bekijken hoe u succesvol blijft.